با اتمام مهلت ثبت نام داوطلبان عضویت در شورای شهر و نزدیک شدن ایام انتخابات  تقریبا اکثر گروه ها و جریانات سیاسی در حال نهایی کردن لیست منتخبین خود هستند و بسیاری از مردم هم در حال رصد و شناسایی بهتر نامزدهای مد نظر خود هستند در این میان توجه به این امر ضروری است که یکی از مهمترین چالش­ها و آسیب­های جدی شوراهای شهر و به تبع آن مدیریت شهری، عدم شناخت و درک صحیح از واقعیت­ها و ابعاد متنوع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی شهر و غلبه نگاه سیاسی و عمرانی در تصمیم گیری­ها و اقدامات مدیران و تصمیم گیران شهری است.

این نوع نگاه موجب شکل گیری نوعی رشد نامتوازن و عدم تعادل در توسعه شهری خواهد بود ، در حالیکه مدیریت شهری و برنامه ریزی مطلوب و کارآمد در شهرها به دلیل پیچیدگی­های ذاتی خود نیازمند بینش و دانشی همه جانبه است. در این میان شوراهای شهر به عنوان یکی از ارکان مهم تصمیم گیری، برنامه ریزی و نظارت بر تحولات توسعه شهری مستلزم به کارگیری و استفاده از ظرفیت همه تخصص­ها و علوم مختلفی است که در شکل گیری و ساماندهی شهری مطلوب نقش داشته و تعیین کننده اند. به تعبیری دیگر نگرش علمی و تخصصی و گردهمایی ترکیبی از صاحبنظران و متخصصین علوم شهری پیش نیاز موفقیت مدیریت شهری است.

با علم به اینکه شهرداری ها یکی از پیچیده ترین و خاص ترین دستگاه های اجرایی هستند ، اگر بخواهیم کارکردهای اصلی شورای شهر را به اختصار بیان نماییم، چنین خواهد بود؛

۱- سیاست گذاری و برنامه ریزی های بلند مدت و کلان شهری برای دست یابی به شهری در تراز الگوی ایرانی اسلامی

۲- انتخاب شهردار و حمایت و پشتیبانی از شهرداری در اجرای برنامه ها

۳- کنترل و نظارت بر اجرای برنامه های مصوب و هدایت شهرداری در راستای تحقق اهداف

مطابق قانون بخشی از وظایف نمایندگان مردم در شورای شهر از طریق تشکیل کمسیون های تخصصی انجام می گردد.  ترکیب کمسیون های تخصصی شورای شهر قزوین به قرار ذیل است:

کمیسیون عمران و حمل و نقل و خدمات شهری

کمیسیون برنامه و بودجه و امور حقوقی

کمیسیون فرهنگی- اجتماعی

کمیسیون نظارت و پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر

و در کنار این کمیسیون های تخصصی برخی کمیته ها نیز وجود دارند مانند کمیته سرمایه گذاری ، کمیته بهداشت ، کمیته تعامل با دستگاه ها و …

کلیه وظایف سیاست­گذاری، برنامه ریزی و نظارتی شوراها از طریق کمیسیون های تخصصی رقم می خورد و هر یک از کمیسیون­ها می بایست شامل ترکیبی از تخصص­های مرتبط باشند.

تجربه نشان داده است عملا عمده فعالیت های تخصصی شورا متوجه سه کمیسیون عمران و حمل و نقل، برنامه و بودجه و فرهنگی- اجتماعی می باشد. از این رو آنچه که در انجام بهینه امور مرتبط با شورای شهر اهمیت دارد،  شکل گیری ترکیب اعضا متناسب با نیازهای تخصصی کمیسیون­هاست. چنانکه از کمیسیون های متشکل از افراد غیر متخصص و یا دارای تخصص های نامرتبط نمی توان انتظار فعالیت در خوری را داشت، همچنانکه تا کنون نیز چنین بوده است و عمده وقت شورا مصروف حل اختلافات تاشی از فقدان زبان مشترک فی مابین شهرداری و شورا گردیده است.

بنابر این ضرورت دارد نمایندگان شورای شهر به گونه­ای انتخاب شوند تا کلیه زمینه و تخصص­های مرتبط در کمیسیون های  مذکور تامین گردد. به نظر من فهرست زیر می تواند بخشی از نیازهای تخصصی این نهاد مهم را تأمین نماید:

کمسیون عمران و حمل و نقل:

  • کارشناس حمل و نقل و ترافیک
  • کارشناس عمران
  • کارشناس مدیریت شهری
  • کارشناس شهرسازی
  • کارشناس معماری
  • کارشناس برنامه ریزی شهری
  • کارشناس فضای سبز و محیط زیست

کمیسیون برنامه و بودجه:

  • کارشناس اقتصاد شهری
  • کارشناس مدیریت
  •  کارشناس حسابداری
  •  کارشناس حقوق
  • کارشناس فقه و حقوق اسلامی

کمیسیون فرهنگی :

  • کارشناس امور مذهبی
  •  کارشناس جامعه شناسی و علوم اجتماعی
  • کارشناس مسائل فرهنگی و تربیتی
  •  کارشناس رسانه
  •   پزشک و کارشناس بهداشت عمومی
  • کارشناس مرمت و میراث فرهنگی

در قسمت بعدی وظایف این کمیسیونها را بیان خواهم کرد.

5 Comments

  1. با سلام
    و خسته نباشید در این دوره شورای شهر قزوین
    همانگونه که شما در بالا اشاره داشته اید شورای شهر باید در کلیه موضوعات شهری تصمیم گیری کنند و با توجه به تعدد زیاد موضوعات و تعداد اعضا شورای شهر به این نتیجه میرسم شورای شهر اگر بر این عقیده باشند که از متخصصین مشورت بگیرند و بتوانند نظرات کارشناسان هر حوزه ای را در کارها بکار بندند کفایت میکند بر این اساس اگر شورای شهر آینده کمیسیونهای مختلفی را از هنری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی، عمرانی، انرژی و ……..
    تشکیل دهند و از تشکلها و انجمن ها ی تخصصی موجود و سازمان های مختلف به نحو موثر استفاده نمایند خواهند توانست موفق تر باشند.
    من معتقدم سازمان نظام مهندسی معدن، نظام صنفی رایانه، نظام مهندسی ساختمان، نظام مهندسی کشاورزی، نظام پزشکی، نظام پرستاری و ….. باید بازوهای مشورتی شوراهای شهر و روستا باشند.
    اگر اعضای هر کدام از این سازمانها کاندیدای حضور در شورای شهر باشند نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست ولی حضور سازمانها در انتخابات و استفاده از امکانات سازمان به نظر من بسیار نا صحیح است و متاسفانه انجام میشود

    1. در جمهوری اسلامی هر کسی با ولایت فقیه همراه شود عزیز است خواه احمدی نژاد ، خواه خاتمی و یا هاشمی و هرکسی از ولایت فقیه فاصله بگیرد مطرود است خواه احمدی نژاد ، خواه ختمی و یا هاشمی

  2. آقای کبودوند سلام. شما هنوز نسبت به کاندیدا ها ابراز نظر نکردین. آیا علتی داره یا منتظر اعلام لیست از سوی شورای نگهبان هستین؟
    عده ای از دوستان دولت منتظرند تا ببینند مشایی تایید میشوند یا نه. آقای همیزی هم همینو در کنفرانس خبری گفته!!!
    انشاءالله هر اتفاقی میافته به صلاح مردم باشه هر چند تا خود مردم نخوان سنوشتشون تغییر نمیکنه.
    یا علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *