دیشب دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قزوین برگزار شد و من اولین نطق پیش از دستور جلسه را در سال ۹۱ بیان کردم . در این نطق دغدغه ها و مسائلی که ذهن مرا بخود مشغول کرده بیان شد و امیدوارم این نطق مقدمه ای برای حل این مشکلات باشد . متن نطق بدین شرح بود:

باسمه تعالی

با عرض سلام و تشکر از فرصتی که در اختیار اینجانب قرارداد شد. بدون شک همه شهروندان قزوینی و تمامی کسانیکه اتفاقات شهر قزوین را دنبال می کنند اذعان دارند اعضای شورای اسلامی شهر قزوین در دوره سوم با همدلی و هماهنگی و بدور از حاشیه های بدون فایده تمامی مساعی خویش را در جهت ارتقاء جایگاه مدیریت شهری قزوین و افزایش رضایتمندی شهروندان شریف قزوینی  معطوف نموده اند و بهترین گواه بر این ادعا تحولات ارزشمند کنونی در شهر قزوین است .

شهرداری قزوین نیز حسن اعتماد شورای شهر را بخوبی پاسخ گفته و با همت و تلاش مضاعفی سعی در پیشبرد برنامه های شورای شهر دارد و واقعا جا دارد که تشکر ویژه ای از همه زحمتکشان و دغدغه مداران شهرداری قزوین داشته باشیم

شهرداری قزوین در دو سال گذشته نشان داد که میتوان بسیاری از مطالبات معقول و بجای شهروندان را برآورده کرد و با تمرکز به امور اجتماعی در کنار برنامه های عمرانی مسیر تحول و توسعه شهر را بپیماید

سال ۱۳۹۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ملقب گردیده است و این دلیلی شد بر آنکه تا در این فرصت از سرمایه های اصلی شهرداری قزوین یعنی نیروهای خدوم و زحمتکشی که با حداقل امتیازات کارهای سترگ و عظیم را در شهر قزوین رقم می زدند توجه نمود . سرمایه هایی که هر چند جای جای شهر از اقدامات آنها نشان دارد ولی نامی از آنها هیچگاه برده نمی شود. برخود وظیفه دیدم تشکرکنم از پرسنل شریف و بی ادعای شهرداری قزوین که  تلاشها و زحمات آنها در انتهای سال ۹۰ و ابتدای سال جدید چهره شهر را از گذشته بهتر کرده بود .

حال و هوایی که  چهره شهر در ابتدای سال جدید بخود گرفت، هر چند کار عظیم و خارق العاده ای نبود و بعضا بسیاری از شهرهای هم رده قزوین آنرا تجربه کرده بودند اما در نوع خود ارزشمند بود و باید مورد تقدیر قرار گیرد فلذا شایسته است شهردار محترم قزوین منتخبینی از تمامی دست اندرکاران این اقدام ارزشمند را از مدیران ارشد تا ساده ترین نیروی اجرایی را معرفی نموده و این عزیزان در شورای اسلامی شهر مورد تقدیر قرارگیرند.

اما ضمن تشکر و تقدیر مجدد از شهردار محترم و مدیران مجموعه شهرداری جا دارد شورای اسلامی شهر قزوین با بررسی دقیق و کارشناسی مشخص نماید آیا هزینه فایده و قیمت تمام شده خدمات شهری که با درایت شهردار محترم و پیگیری مدیران ارشد شهرداری و همت پرسنل خدوم آن در حوزه های مختلف انجام گرفته به صرفه و صلاح شهر هست یا خیر؟ آیا با صرف همین میزان هزینه کمیت و کیفیت کارهای ارزشمنده ارائه شده منطقی است؟ آیا در شهرهای دیگر هم با همین میزان هزینه این اقدامات انجام می گیرد؟ امیدوارم شورای محترم شهر قزوین با بررسی دقیق و پیگیری مناسب گزارش شایسته ای در این خصوص برای شهروندان عزیز ارادئه نماید.( در همان جلسه تقدیر از دست اندرکاران فرصت مناسبی برای این کار هست)

نکته دیگری که باید به آن توجه نمود تعیین تکلیف نیروهای شرکتی در دستگاه های مختلف اجرایی از جمله شهرداری است. من از این تربیون از جناب آقای عجم استاندار معزز و جناب آقای مهندس حبیبی معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری تقاضا می کنم نسبت به پیگیری این موضوع که هیأت محترم وزیران کلیات و جزئیات آنرا ابلاغ نموده است عنایت ویژه نمایند و حجم فراوان کارهایی اجرایی مانع از عملیاتی شدن این مصوبه نشود.

آقای استاندار ، لطفا نماینده ویژه ای برای این موضوع اختصاص دهید و گزارش اقدامات انجام شده در این خصوص را به اطلاع عموم مردم شریف قزوین برسانید تا برخوردهای سلیقه ای و اجتهادهای مقابل نص مانند برخی موضوعات استان قزوین را از دیگر استانها عقب نیاندازد

تمرکز بر حمایت از سرمایه های انسانی و افزایش انگیزشهای اجتماعی چنان پتانسیلی در اختیار دستگاه های اجرایی قرار خواهد داد که براحتی بسیاری از هزینه های جاری چنین مصوباتی جبران می شود .

تجربه دوسال گذشته شهرداری قزوین نشان داده که پتانسیل و توانمدندی نیروهایی اجرایی و عملیاتی موجود بسیار بیشتر از آنچه تصور بوده هست و با دقت و حمایت از این سرمایه های ارزشمند می توان نتایج بسیار مطلوب تری کسب نمود.

سرمایه عظیم دیگری که شهرداری قزوین کمتر بدان توجه نموده است سرمایه شگرف و عظیم شهروندان قزوینی است که متاسفانه با برنامه های حداقلی مورد توجه شهرداری قرار گرفته است متاسفانه برنامه های مشارکتی با شهروندان قزوین چه در حوزه های فرهنگی اجتماعی و چه در حوزه اقتصادی از سوی شهرداری بصورت حداقلی دنبال می شود و باز هم پیشنهاد می شود شورای شهر قزوین با تشکیل کارگروهی با هماهنگی شهرداری افزایش اقدامات مشارکتی در برنامه های فرهنگی اجتماعی و حتی اقتصادی شهر را مورد بررسی قرار دهد .

فرهنگ شهر نشینی و مشارکت کارآمد شهروندان در اداره شهر موضوعی است که متاسفانه در شهرداری قزوین مورد توجه مطلوب قرار نگرفته و باید به موضوع مشارکت شهروندان در امور مختلف به ویژه حوزه های فرهنگی اجتماعی بیشتر توجه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *