فرهنگ و هنر یکی از مصادیق بارز و جلوه های آشکار تمدن و مدنیت اجتماعی انسانها بوده است .

انسان همواره از زبان کویای فرهنگ و هنر برای انتقال مفاهیم بنیادی در جامعه خود در طول ادوار تاریخ استفاده کرده و می کند.

جلوه های تمدنی یک جامعه انسانی نشان دهنده سطح فکر ، اندیشه و سلیقه آن جامعه بوده  و معیاری است بر میزان روابط اجتماعی و تآثیرگذاری آن جامعه بر دیگران .

وقتی از این منظر و با این تعریف به مقوله فرهنگ و هنر نگریسته شود آنگاه معنای قدرت نرم و دیپلماسی هنر بیشتر از پیش خودنمایی می کند.

موسیقی که از دیرباز در تمدن ایران نقش آفرینی می کرده نیز از وجود چنین قدرتی بی بهره نیست توجه ویژه غرب و بالخصوص ایالات متحده آمریکا به نقش موسیقی در انتقال آثار سبک زندگی بواسطه فقدان سابقه تمدنی در این کشور خود گواهی است بر قدرت تاثیر گذاری موسیقی بر مخاطب .

در مقوله جنگ نرم و استفاده از قدرت نرم یکی از مهره زنجیره تاثیرگذاری موسیقی و هنرهای مرتبط با آن است که متاسفانه جبهه فرهنگی انقلاب در سالهای اخیر از توجه به آن غفلت کرده است و ضرورت دارد در این خصوص اقدامات جهادی فاخری صورت پذیرد.

نقش سرودها و آهنگهای حماسی و انقلابی در تثبیت و تههیج عواطف انقلاب در ابتدای پیروزی انقلاب انکار ناپذیر است اما با گذشت زمان و در یک حرکت خزنده دشمن تلاش کرده با استفاده از ظرفیت عوامل نفوذی و ورود ابتذال به هنر جایگاه و حوزه نفوذ هنرمندان متعهد و انقلابی را تنزل دهد و افرادی که دغدغه های اعتقادی و انقلابی داشتند کم کم احساس نمودند فضای هنری کشور و بالخصوص موسیقی با باورها و اعتقادات آنها متعارض است پس به ناچار یا از این فضا خارج شدند و یا حوزه نفوذ خود را به شدت محدود و خصوصی نمودند و این مجالی شد برای عرض اندام عده قلیلی در جامعه هنری کشور برای سوق دادن این مصداق بارز تمدن به ابتذال و انفعال به جای تاثیرگذاری فعالانه در توسعه تمدنی ایران اسلامی .

این مقدمه بهانه ای بود بر حواشی بوجود آمده در کنسرتهای موسیقی برگزار شده در قزوین. این مطالب را الان می نویسم تا التهاب و جو بوجود آمده در چند هفته گذشته فروکش کرده و بتوان در فضای بهتری به مسآله نگریست.

اینکه از فضای هنر و فرهنگ برای ارتقا سطح اجتماعی جامعه باید استفاده کرد امری است پذیرفته و مورد قبول آحاد جامعه و بدون شک  عدم برگزاری چنین مراسماتی پاک کردن صورت مسأله و از دست دادن پتانسیلها و فرصتهای فراوان این حوزه است اما با رصدی بر اتفاقاتی پیرامونی این مراسمات در قزوین براحتی می توان دریافت عده بسیار قلیلی که اتفاقا در تمامی مراسمات این چنینی حضور دارند سازمان یافته و با دستور مشخص تلاش می کنند جو و فضا فرهنگ و هنر استان را در اختیار گرفته و آنرا به سمت و سویی که خروجی آن جز ابتذال چیزی نیست هدایت می کنند و اینجاست که وظیفه سنگین قشر فرهیخنه ، هنرمند و متعهد قزوین باید به جای انفعال و گوشه گیری ، مستحکم و صریح خود را از اینان منزه دانسته و با طرد این دسته قداست و ارزش والای فرهنگ و هنر را حفظ نمایند. هر چند مدیریت فرهنگی استان نقش به سزایی در این خصوص دارد ولی به اعتقاد نگارنده و به مصداق مثل معروف که حرمت امامزاده را متولی حفظ می کند هنرمندان و نقش آفرینان عرصه فرهنگ و هنر که تعهد و دغدغه انقلاب و ارزشهای انقلابی را دارند باید قوی تر و منسجم تر در این عرصه ایفای نقش نمایند ، هم از سوق دهندگان فرهنگ و هنر به ابتذال دوری جویند و اقدامات آنها را محکوم نمایند و هم با رائه کارهای هنری فاخر و ارزشی نقش هنر متعالی در توسعه و صدور انقلاب را به رخ بکشند.

کم نیستند هنرمندان انقلابی و ارزشمند قزوینی که چه در قالب پیشکسوت و چه در قامت نیروهای جوان می توانند افسران توانمند این جنگ نرم باشند

1 Comment

  1. سلام علیکم حالتون خوبه حامد اقا ایمانم بهزادپور خوبستید با زحمتای ما ببخشید خیلی تو سفر اذییتتون کردیم ببخشید خداحافظ شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *