مردم مشارکت بالایی در مسائل شهری ندارند
این جمله بارها و بارها از سوی مسئولین مختلف شهری مطرح شده است و همواره مدیریت شهری به‌دنبال برنامه‌های تبلیغاتی بودند تا این حس تعلق به شهر را در مردم تقویت کنند.
برنامه هایی چون روز قزوین و جشنواره کودک و … تلاشهای محسوسی بوده که مدیریت اخیر شهری آنها رابرای نیل به چنین هدفی دنبال می کند
نگارنده با تجربه ای بیش ۱۲ سال در حوزه های مختلف مدیریت شهری اعتقاد راسخ دارد برای ایجاد غرور و حس تعلق به شهر در شهروندان و هویت‌بخشیدن به شهر و درگیرکردن فعالانه نسل‌های جدید و قدیم در ارتقای وجهه شهر، کار فرهنگی لازم است. شهر خانه شهروندان است و دخالت‌ دادن شهروندان در مسائل شهرشان لازمه بهبود فرهنگ شهروندی است. کار فرهنگی در شهرداری همیشه بوده، ولی باید آن را دوباره تعریف کرد.
باید قبول کرد و باور داشت که کار فرهنگی برای شهرداری نه یک کار جنبی، بلکه کار اصلی است و کم‌اهمیت‌تر از کار عمرانی نیست. مردم باید باور کنند که در ارتباط با شهرشان حقوقی داشته و حق دارند درباره نحوه خرج‌کردن عوارض و مالیاتی که می‌دهند، نظر داشته باشند. شهرداری یا شورای شهر، نزدیک‌ترین ساختار دولتی به مردم و نهادی است که صلاحیت و مسئولیت برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی را برای شهر دارد.
شهرداری باید پیش از هرچیز سیاست‌ها و اولویت‌های فرهنگی‌اش را مشخص کند.
اگر در شهرداری ضرورت کار فرهنگی و هنری با حس تعلق به شهر و حقوق شهروندی گره بخورد، آن‌وقت خواهیم دید که چه مقدار کار‌های فرهنگی می‌توان انجام داد.
تجربه کم نظیر اجرای برنامه بانوی بی نشان توسط هیأت دانشجویی خادمان مهدی(عج) نشان داد که چه بستر آماده ای برای پذیرش و انتقال مفاهیم و پیام ها از بستر هنر وجود دارد
کهن شهر قزوین پتانسیل خوبی در برخی هنرها مثل تئاتر و فیلم و عکاسی دارد و شهرداری می‌تواند در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند. هر کار فرهنگی و هنری که در قزوین تولید شود و با نام قزوین در سطح کشور عرضه شود، احساس غرور و افتخار را برای مردم شریف و فهیم قزوینی در پی خواهد داشت.
برای انجام این کارها کافیست در قدم اول افراد را در جای شایسته خود منصوب کنیم.
اخیراشاهد یک اقدام ارزشمند از سوی شهرداری و شورای شهر قزوین بودیم که با انتخابی ارزشمند و بهنگام ضمن ایجاد ساختار معاونت فرهنگی اجتماعی فردی را سکاندار این مهم نمودند که سبقه و عملکرد فرهنگی وی در بازه بیش از بیست سال گذشته همواره حتی از دید مغرضانه ترین مخالفین کم اشکال و در یک مسیر فاخر فرهنگی بوده است
حاج محسن حق شناس معلم با اخلاق و مدیر توانمند و خوش فکری است که به جرآت می توان گفت در ارتقا سطح خدمت رسانی فرهنگی در شهر قزوین موثر بوده و نگارنده از همین جایگاه مراتب تقدیر و تشکر خود را از این انتخاب شایسته از مجموعه مدیریت شهری اعلام می دارد.

5 Comments

  1. انتخاب بسیار خوبی از سوی شهردار قزوین بود ، مسلما حاج محسن حق شناس یکی از چهره های موفق و فرهنگی استان هست و کارنامه درخشان ایشان در حوزه های پیشین بر کسی پوشیده نیست ، هر چند در این بین کسانی هستند که از حضور ایشان در این معاونت ناراضی هستند بالاخره شرایط فرق کرده !..

  2. سلام بنده نیز با این انتخاب بسیار موافقم
    ولی
    آقای کبودوند شما نوشتید ۱۲ سال سابقه در حوزه های مختلف مدیریت شهری دارید ؟!
    میشه لطفا بگید چقدر مفید بوده ، چه خدماته کیفی ارائه دادید ؟
    در دوره ای که در شورای شهر بودید که خود بهتر می دونید به چه صورت و با چه اهرمی وارد شدید چه کاره ارزنده ای انجام دادید ؟
    میشه بگید از اسم ولایت فقیه و شخص مقام معظم رهبری چه استفاده هایی در حد خود کرده اید ؟

    1. از قدیم گفتن کافر همه را به کیش خود پندارد اینکه باور شماست که هرکسی از اعتقاداتش سواستفاده خواهد کرد بماند ولی شما که ادعا می کنید چنین اتفاقی افتاده فقط و فقط یک نمونه از این استفاده ها را برای خوانندگان این مطالب بگید؟ اگه صداقتی در ادعای شماوجود دارد اشکالات و اقدامات نامناسب مرا در زمان شورای شهر فقط یک نمونه نام ببرید؟
      خدا را شکر که اکثریت قریب به اتفاق خوانندگان این وبسایت آنقدر فهم و درک دارند که غرض ورزی و حسادت را براحتی تشخیص دهند.

  3. سلام با آقای کبود وند کاملا موافقم امیدوارم همشهریان عزیز به جای این همه عناد ودشمنی دست به دست هم بدهندو به پیشرفت فکر کنند تاکی میخواهیم فرصت های به این خوبی رو از دست بدیم شخص لایق وکاردانی انتخاب شده همه از ته دل ایمان دارند دستشون رو بگیریمو و یاعلی بگیم تا زمانی که این همه کینه توزی باشه به جایی نمی رسیم .اگه خود شما انتخاب می شدیددوست نداشتیدهمه باشند .؟؟؟؟؟؟بسه دیگه بگو بسم اله

  4. مجتبی یوسفی نژاد says:

    سلام.امیدوارم همانطوری که از قدیم از آقای حق شناس شناخت داریم و ایشان را فردی پرجنب و جوش و کاری و دلسوز می شناسیم قدمهای بزرگی برای بهبود وضعیت نه چندان مطلوب فرهنگی شهر بردارند.متاسفانه حال و روز فرهنگی شهر با همه تلاشهایی که جسته و گریخته انجام میشود در مقایسه با پتانسیل بالای فرهنگی، چندان خوب نیست. مشکلات عمده در تولید، توزیع و مصرف محصولات فرهنگی و …مشکلاتی هستند که امیدوارم لااقل شهرداری در این زمینه ها تلاش نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *