با آغاز دهه چهارم انقلاب پربرکت اسلامی رهبر فرزانه انقلاب در اکثر فرمایشات حکیمانه خود افق این دهه را در دستیابی به دو شاخص عدالت و پیشرفت متصور دانستند و نامگذاری سالهای گذشته نیز مؤید همین مطلب است.

سال «نهضت خدمت رسانی به مردم»(۱۳۸۲)، سال «پاسخگویی» (۱۳۸۳)، سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی(۱۳۸۴) و… ، سال نوآوری و شکوفایی(۱۳۸۷)، سال اصلاح الگوی مصرف(۱۳۸۸)، سال همت و کار مضاعف(۱۳۸۹) و سال جهاد اقتصادی(۱۳۹۰) نامگذاری شدند تا از تصمیم قاطع نظام اسلامی در تحقق پیشرفت و عدالت در دهه چهارم حکایت کنند،

وقتی صحبت از «جهاد اقتصادی» می شود یعنی صحبت از تلاش همه جانبه و شور و شوق گسترده ملی برای جهشی بلند و دستیابی سریع به افقهای پیش رو که همان «پیشرفت» و «عدالت» می باشد. البته لازمه دستیابی سریع به عدالت و فتح قله های پیشرفت و تعالی، با تحمل سختی ها، تقویت روحیه جهادی برای غلبه بر مشکلات پیش رو و تغییر الگوهای رفتاری غلط همراه است و با تنبلی و سستی نمی توان از جهاد و تکاپو سخن گفت

همچنین بدون شک جهاد اقتصادی توأم با جهاد فرهنگی است و باید متخصصان اقتصادی از یک‌سو و نخبگان و فرهیختگان عرصه فرهنگ از سوی دیگر با برنامه‌ریزی دقیق ، همتی والا و بصیرت دقیق ، کلام شریف مقام عظمای ولایت را به عرصه ظهور برسانند چرا که توسعه فرهنگی در گرو توسعه و تعالی اقتصاد بوده و توسعه این دو قطب اساسی شکوفایی مادی و معنوی کشور را به همراه دارد

وقتی صحبت از جهاد می شود و اینکه باید آرایش جهادی به خود گرفت حتما اهمیت موضوع بسیار زیاد بوده است و در چنین آرایش هر گروه و دسته ای وظیفه خاص خود را باید به نحو احسن انجام دهد.

در هر آرایش جنگی نقش و اهمیت نیروهای اطلاعات عملیات انکار ناپذیر است ، جنگی را نمی توان سراغ گرفت که در آن نیروهای اطلاعات عملیات بدرستی کار نکرده باشند و نتیجه مطلوب حاصل شده باشد .

با این تفاسیر در عرصه جهاد اقتصادی نیروهای اطلاعات عملیات چه کسانی هستند و نقش و کارکرد آنها چیست؟

وقتی که جهاد اقتصادی را در کنار جهاد فرهنگی دانستیم یعنی نیروهای فرهنگی باید در نقش اطلاعات عملیات جهاد اقتصادی ظاهر شوند.

باید در این عرصه اطلاع رسانی صورت گیرد، آنهم توسط نیروهای فرهنگی !در این اطلاع رسانی چیستی و چگونگی کار، دلایل و اهداف جهاد، راهکارها و بالاخره موانع موجود برای جهاد معرفی، مشخص و برای مردم تفهیم گردد و به آن عمل شود. زمانی که ماهیت کار، مقصد نهایی و مشکلات موجود برای عموم مردم تفهیم گردد حس مشارکت عمومی و مسئولیت کاری در اجتماع بالا می رود و احساس مشترک مردم برای سرمایه گذاری و رفع موانع پیشرفت، افزایش می یابد. همزمان با مردم مسئولین بخش های اقتصادی، اداری و صنعتی به طور شبانه روزی کار کرده تا خواسته های مردم فراهم شود. از این طریق انگیزه، گرایش و تمایل به جهاد اقتصادی در مردم دو چندان می گردد. باید در نظر داشت پس از آنکه این انگیزه در مردم ایجاد گردید دستگاههای اجرایی و مسئولان امر نیز همکاری های لازم را در این زمینه داشته باشند. زمانی که مردم می خواهند جهاد کنند و اقتصاد کشور را به رشد متعالی برسانند باید مقامات مسؤل هم در کنار مردم زمینه های لازم را فراهم کرده و همراه و همدوش ملت در مسیر جهاد قدم بردارند.

بدون شک اگر جامعه‌ای به دنبال حفظ استقلال سیاسی و فرهنگی خود باشد باید به رشد و پیشرفت اقتصادی، به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها در این مسیر توجه داشته باشد و فعالان فرهنگی بعنوان پیش قراولان و نیروهای اطلاعات عملیات باید هم خود مجهز باشند و هم عقبه را توجیه نمایند.

پ.ن۱:  درباره «خاتون»، جوانمردی در نقد، مهدی کلهر، مشایی، همشهری جوان و…

پ.ن۲: مطمئنا داغی که سوم تیر بر دل بعضیها گذاشته با انواع تهمتها و تخریبها به من و امثال من خنک نمی شود! باشد این هم کفاره ما

1 Comment

  1. رسول سوتکی says:

    سلام.
    نظری که در مورد ویژنامه خاتون به ذهنم میرسه اینه که باید جرات نقد رو داشته باشیم.حتی اگه اون نقد متوجه دوستان قدیمتر های ما شود.
    به هر حال این حقیقت تاریخی رو هر کسی که به تاریخ این مملکت علاقه داشته باشد میداند که چادر مشکی از بعد از ماجرای کشف حجاب که توسط رضا خان قلدر و مزدوران حلقه به گوشش اجرا شد از طرف بانوان آگاه ایرانی به عنوان یک عزاداری رسمی و همیشگی برای زنانی که در ان حادثه غمبار مورد حتک حرمت قرار گرفتند مورد استفاده قرار گرفت.
    به هر حال به نظر من اشتباهات زیادی در این ویژنامه هست ولی نباید با حمله غرض ورزانه به آن و نویسندگانش انها را منافق و منحرف و …معرفی کرد بلکه باید انها را به اشتباهاتشان آگاه کرد.وطلب هدایت را برای انها از درگاه ایزد منان داشت.
    ضمنا در صفحه ۵۳ این ویژه نامه حقیقتا حدیث پیامبر اعظم حضرت محمد ص رو متاسفانه به مسخره گرفته آنجا که میگوید:
    “اگر کسی ازدواج کرد نیمی از دین خود را حفظ کرده و مراقب نیم دیگر از دین خود باشید” و سپس در ادامه تعریفات خود، این حدیث را به مسخره و استهزاء گرفته و ادامه میدهد:
    “یعنی اگر دو تا زن بگیریم دینمان کامل کامل می‌شود؟!” واقعا این یعنی چی؟آیا ما که بابت کاریکاتور های موهن و … از خود واکنش نشان دادیم آیا جایز هست که حالا سکوت کنیم/؟مگر رحمتی بالاتر از پیامبر از طرف خداوند متعال برای ما مسلمین آمده؟
    به نظرم این بزرگترین اشتباه است که انسان ها بخواهند برای یافتن حق و حقیقت به نام و نشان و سوابق انسانهای دیگر مراجعه کند بلکه ملاک و شاقول سنجیدن حق خود حق است.و مگر آن نیست که حضرت علی ع میفرماید:
    در بند کسی مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است.
    و البته مگر ان پیر سفر کرده امام عزیزمان نفرمود : ملاک حال افراد است.
    بیاییم فارغ از هرگونه وابستگی ،دلبستگی،طمع و حرص ،شهوت قدرت طلبی،انتخابات،انصابات،ترس از اینکه چه کسی ناراحت میشود یا نمیشود در مسیر حق و حقیقت قرار گیریم انشاءالله.
    ضمنا حضرت آیت الله سید احمد خاتمی که از طرف حضرت آیت الله امام خامنه ای(مد ظله العالی) امام جمعه موقت تهران میباشند هم به این ویژنامه واکنش نشان دادند و از لفظ “مقابله با باور های اصیل مردم” یاد کردند.آیا براستی واکنش شخصیت ولایی و والایی همچون سید احمد خاتمی که مورد وثوق امام خامنه ای هم هست نباید برای نویسندگان این ویزنامه و طرفداران افراطیشان و کسانی که اصلا نمیخواهند اشکالات و انحرافات را قبول کنند و مدام سعی در توجیه دارند تلنگری باشد؟
    متن گفته های آیت الله خاتمی :
    http://www.nedayeenghelab.net/index.php?option=com_content&view=article&id=14821:1390-05-23-07-02-57&catid=109:1389-08-20-05-28-07&Itemid=806
    ————
    مطلبی هم که لینک کرده بودم مبتنی بر همین موضوع بود چرا که برخی از مطالب این نشریه به هیج وجه قابل دفاع نیست و چه بسا با نیت خاصی هم نوشته شده اند اما ما باید بهوش باشیم که در زمین دشمن بازی نکنیم
    در ضمن جا داشت ادامه مطلب صفحه ۵۳ را می گفتید که چه نتیجه ای گرفته است.
    حامد کبودوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *