متن نطق پیش از دستور من در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قزوین:

باسمه تعالی

ضمن عرض تبریک روز شوراهای اسلامی شهر و روستا و تشکر از فرصتی که در اختیار اینجانب قرار داده شد.

همه عزیزان مستحضر هستند که بدون شک میان مسکن یعنی فضای بنا شده ، فضای ذهنی و اقلیم می توان یک همسانی یافت به گونه ای که نمی توان یکی را بدون دست بردن در دیگری تغییر داد و معمولا فضای درون است که مسکن و روح یک شهر را شکل می دهد و می سازد.

با در نظر گرفتن این رابطه زشتی فزاینده ای که امروزه اکثر شهرهای ما را در بر گرفته  حاکی از ویرانی درونی انسان امروزی است. هر چند ظاهر زرق و برق دار ساختمانها ، این ویرانی را می پوشاند و زخم های بدجوش خورده و تکه پاره های وصله پینه شده را پنهان می کند اما واضح و مبرهن است که آدمی در این شهرها با محیطی خالی از هر نوع محتوای عاطفی سرو کار دارد و بواسطه این خالی شدن و آن همسانی که ذکر گردید لاجرم فضاها نیز یکدست شده و برحسب تصادف!!! بسته به قواعد اقتصادی می خمد و باز می شود . فضاها از بورس بازی زمین پیروی می کند و بر پایه معیارهای صرفا کمّی ، کاملا بی خاصیت شکل می گیرند.

اگر شهروند قزوینی امروز از بلندای برج تجاری فردوسی نگاهی به بافت تاریخی شهر قزوین بتواند داشته باشد گنبدهای پیغمبریه ، مسجد جامع و امامزاده حسین (ع) آرامبخش روح متلاطم او خواهند بود چرا که این فضاهای گونه گون بخش جدایی ناپذیر طبیعت او و مکانهای برگزیده چشم انداز جان او هستند که هر چند پس رانده شده اند ولی هر آن می توانند سر برآورند اما آیا چنین امکانی در فضاهای جدید شهر ما که توسط مدیران و برنامه ریزان مسکن و شهرسازی شکل گرفته اند وجود دارد؟!

براستی که بسیار باید افسوس خورد که شهر قزوین که همواره به شهری تاریخی ، فرهنگی و دانشگاهی شهره بوده در مراحل توسعه های اخیر خود همواره مظلوم و غریب توسط برخی سودجویان و بورس بازان و چه بسا برخی تصمیم گیران مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته است. وقتی فضای جدید شهر یک قالب میان تهی دیده شود بدون شک تن به ثبات نخواهد داد و ناگزیر زشتی به شهر هجوم خواهد آورد و اینجاست که جمله آن شهرساز معروف مصداق پیدا می کند که “زشتی توهم نیست یک تجاوز واقعی است” تجاوز به درون آدمی و روح انسانی.

اگر تصمیم گیران مسکن و شهرسازی قزوین تجربه تلخ و قصه پر غصه منطقه مینودر و کوثر را دارند چرا باز هم در پونک آنرا تکرار می کنند .

اگر عامه شهروندان قزوینی ندانند که صد البته می دانند اعضای محترم شورای شهر قزوین آگاهند که در توافقات شهروندان و شهرداری منطقا همواره سهم مدیریت شهری بیشتر است و باز هم اذعان دارند که کمیسیون محترم ماده ۵ استان قزوین که وظیفه بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات آنها را بر عهده دارد به مراتب بیشتر از کمیسیون استان های دیگر تشکیل جلسه می دهد اما جا دارد از دبیرخانه محترم این کمیسیون پرسیده شود چگونه است که در منطقه به وسعت پونک قزوین و با وجود سکونت بیش از ده هزار نفر در این منطقه حتی ۲ قطعه زمین با کاربری مسجد وجود ندارد؟

چرا قطعاتی با کاربری درمانی در این منطقه ارائه نمی شود / واقعا دبیرخانه محترم این کمیسیون چه هدفی از تغییر گسترده کاربری ها دنبال می کند آیا آرامش و فضای درونی شهروندان در تشکیل کالبد فضاهای جدید شهر مورد توجه بوده است ؟ البته وضع کنونی خود پاسخ گویای این پرسش است، اعضای شورای اسلامی شهر که به اقتضای قانون در تصمیمات این کمیسیون نقشی ندارند ولی جناب آقای استاندار آیا از حجم گسترده تغییرات کاربری های شهری مطلع هستید؟ این حجم کاربری مسکونی و تجاری با په دلیلی توجیه پیدا می کند و علی رغم این میزان بنای مسکونی و تجاری چرا باز هم شاهد سیر فزاینده قیمت زمین و مسکن در شهر قزوین هستیم؟ متولیان مسکن و شهرسازی در قزوین چه می کنند؟ آیا افزایش قیمت اجاره بها و مسکن در دیگر شهرهای کشور هم به همین میزان است؟.

بنده به عنوان نماینده مردم شریف شهر قزوین ضمن حمایت قاطعانه از حضور مدیران بومی و مخالفت صریح با هرگونه انتصاب نیروی غیر بومی در حوزه مسکن و شهرسازی به استناد بندهای ۳ و ۲۳ ماده ۷۱ قانون شوراها درخواست دارم عملکرد دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ مورد بررسی و نتیجه آن به اطلاع عموم شهروندان برسد

1 Comment

  1. شایان قریشی says:

    سوالات شما در متن بالا رو فقط میشه با دو موضوع پاسخ داد:یک عدم وجود تخصص که تحت عنوان نا آگاهی بررسی میشه,و یک شکل آگاهانه که فقط میشه گفت خدا همه رو عاقبت به خیر کنه.
    در بخش آگاهانش حرفی ندارم ولی واسه بخش ناآگاهانش چند تا نکته هست:
    ۱٫وقتی مسولین بخش شهرسازی سازمان راه شهرسازی فاقد تجربه آکادمیک در زمینه مسایل شهری هستند این مسایل در شهر طبیعی جلوه میکنه,مثل اینکه به یه مکانیک بگی بنایی کنه.
    ۲٫وقتی برج تجارت ساخته میشد یه ngo مستقل هی داد و ناله کرد که آقا این برج راهش کجاست,پارکینگش کجاست,حریم آثار تاریخیش کو؟!ولی چه فایده باز کار پیش رفت, حتی به اون هم اکتفا نکردن و چند تا دیگه برج استارت شد.حالا مزیت برج واسه کیاس الله اعلم,ولی مطمئنا واسه مردم نیست تازه این اعتراضات قوانین شهری رو در بر نمیگرفت که آقا بر اساس کدوم طرح این برتامه ها اجرایی میشه!؟
    ۳٫تو سه دهه اخیر شهرک کوثر مینودر,ملاصدرا,جانبازان,نیلی و پونک راه اندازی شد,حالا سوال اینجاست این همه توسعه افقی بر اساس چه معیاری؟آیا جمعیت ما هم به این سرعت رشد کرده؟!پیش بینی طرح جامع شارمند واسه جمعیت شهر قزوین در سال ۱۳۸۰ ,۴۸۰ هزار نفر بوده,حالا این نکته جالب که جمعیت شهر قزوین تو سال ۱۳۸۵ ,۳۵۵ هزار نفر شده یعنی حدود ۱۳۰ هزار نفر کمتر از پیش بینی سال ۱۳۸۰ جمعیت داشته,ولی رشد کالبدی شهر حتی فراتر از اونی شده که شارمند پیش بینی کرده بود,حالا آیا این حرف رو نمیشه زد که این مسئولین یا نا آگاهن یا منافعی در کاره؟؟!حالا بگذریم از بحث علمیش که همه عالم دارن میگن توسعه از درون مفید تره تا توسعه افقی!
    ۴٫تجربه نواب تو تهران شکست خورد مااومدیم همونو تو پروژه انصاری تکرار کردیم,حالا شما میتونید چه عنوانی به این کار بدین؟!هر عنوانی داشته باشه ولی به خیر مردم نیست.
    از این مثال ها زیاده,ولی مثل داد زدن تو بیابون میمونه,چون اونی که باید گوش کنه در دسترس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *