شب شهادت حضرت زهرا(س) در قزوین اتفاقی رقم خورد بس عظیم و قابل تامل

اعزام ۵۰ دستگاه اتوبوس از قزوین برای شرکت در مراسم عزاداری فاطمیه در بیت رهبری ، اقدامی بود نمادین در راستای بسیج نیروها  و تشکلهای فرهنگی با این ویژگی که این حرکت کاملا خودجوش و مردمی و بدون وابستگی به نهادهای دولتی صورت پذیرفت.

در ابتدا وقتی این برنامه با هر مسوولی مطرح می شد همه استقبال می کردند اما به صراحت از عظمت و بعضا ناممکن بودن آن سخن به میان می آوردند لیکن به مصداق فرمایش امیرالمؤمنین علی (ع) که »مَن حَسُنَت نیَّتُهُ أَمَدَّهُ التَّوفیقُ. هر کس نیّتش خوب باشد، توفیق یاریش خواهد نمود « جوانانی پرشور و مخلص همت کردند و در برنامه ای ارزشمند توانستند در سراسر استان یک مانور فرهنگی عظیم را به نمایش بگذارند ، مانوری که نشان از یک ظرفیت فوق العاده دارد. ظرفیتی که می توان از آن به جبهه فرهنگی استان تعبیر کرد.

جبهه ای که از آفت فرمالیسم یا ظاهرگرایی بدور است ، متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی نهادهای فرهنگی استان بیلان زدگی نماد ظاهرگرایی است. روی کاغذ شاهد انبوهی از کارهای انجام شده‌ایم در حالی که اثر فرهنگی-اجتماعی خاصی مشاهده نمی‌شود حال آنکه ظرفیت این جبهه آنچنان است که خروجی اقداماتش به تنهایی از همه دستگاه های فرهنگی می تواند بیشتر و مؤثرتر باشد پس همه فعالان فرهنگی استان باید در بسط ، توسعه و شکل گیری این جبهه فرهنگی نقش آفرینی نمایند. حرکت حضور در بیت رهبری جرقه ای بود برای متشکل شدن همه فعالان فرهنگی و منظم شدن صفوف جبهه فرهنگی استان

جبهه فرهنگی استان جبهه ای است که معطوف به جامعه است و صرفاً به حوزه مسائل فردی معطوف نمی‌شود ، جبهه ای است که باید ساختارها را جابجا کند نه فقط رفتار چند نفر را!!

جبهه فرهنگی ابزارش فرهنگی است و نه اهدافش؛ بلکه اهدافش خیلی عینی و اجتماعی و حتی اقتصادی هم می‌تواند باشد؛ یعنی باید باشد. نمی‌توان گفت کار فرهنگی خودش هدف است، بلکه باید در خدمت جامعه باشد که حتی اقتصاد جامعه هم اصلاح شود. باید در خدمت این باشد که ساختار طبقاتی هم به آن سمتی برود که اسلام می‌خواهد و یک مقدمه‌ای باشد برای حرکت. مثل همان کار فرهنگی که امام می کرد ، همان کاری که مقام معظم رهبری انجام می دهند ، وقتی حضرت آقا سال جدید را بعنوان سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی می نامند ، جبهه فرهنگی باید تشخیص دهد توجه به مقوله اقتصاد ملی در این برهه تاریخی یعنی ارتقاء کیفیت محصولات داخلی ، یعنی نفی محصولات خارجی و نتیجه آن همان است که فتوای میرزای شیرازی (ره) با اقتصاد انگلیسیها کرد.

آیا ما امروز در پیاده سازی فرامین مرجع دینی و سیاسی خود همانند مردم زمان میرزای شیرازی هستیم؟ آیا با این هجمه سنگین دشمنان ، ما جبهه متشکلی را حداقل در سطح استان خود ساماندهی کرده ایم ؟ ما امروز باید با یک چنین دیدی حرکت بکنیم. ما باید یک حرکت فرهنگی راه بیندازیم  و حرکت ارزشمند شب شهادت حضرت زهرا(س) توسط جوانان بی ادعا و توانمند استان نشان داد چنین اقدامی دور از دسترس نیست فلذا تشکیل جبهه فرهنگی استان با حضور همه و همه فعالان فرهنگی که چنین نگاه و اعتقادی دارند ضروری است و اگر فضایی شکل گیرد که هر کسی با هر توانی و هر ظرفیتی با احساس فعال بودن و موثر بودن در آن مشارکت کند ظرفیتی حاصل می شود که بدون شک ظرفیتی انکار ناپذیر خواهد بود.

به امید شکل گیری هر چه سریعتر این جبهه

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *