بالاخره پس از رفع مشکلات فنی مربوط به هاست سایت امکان درج دوباره مطالبم مهیا شد. البته انهم به برکت ماه مبارک رمضان

تو این ایام توفیق آشنایی با دوکتاب بسیار ناب را پیدا کردم که در این ایام و بالخصوص پس از انتخابات مطالعه آنها برای همه بچه های فعال فرهنگی کاملا ضروری است.

کتاب «مبانی نظری تفکر فرهنگی حضرت امام خامنه‌ای» به قلم محمدهانی ایرانمنش٬ نگاهی جامع و عمیق به تفکرات فرهنگی مقام معظم رهبری دارد و بر خلاف بسیاری از کتب موجود، به ذکر سخنان ایشان بسنده نمی کند؛ بلکه در این کتاب شاهد آن هستیم که هر یک از نکات کلیدی ایشان در عرصه فرهنگ توسط نویسنده شرح داده شده است.

متأسفانه امروزه در مواجهه با کلام حضرت امام خمینی و امام خامنه‌ای، بیش از آنکه عقلانیت و اندیشه‌ورزی حاکم باشد و مبانی تفکر و مقاصد کلام و اجتهاد راه‌بردی وجاهت پیدا کنند، اخباری‌گری و اشعری‌مسلکی حاکم است؛ چه آنکه غالب آثار به نشر سپرده شده تنها خلاقیت معنایی‌شان دسته‌بندی و عنوان‌گذاری است. چه آنکه اخباریون نیز با احادیث این چنین می‌گردند. در این کتاب کوشیده شده است تا باب سخن و بحث را در ساخت مبانی نظری فرهنگ بگشاید؛ آنجا که سترگ‌ترین ساحت انقلاب اسلامی و اصلی‌ترین وجه و منظر نظری مقام معظم رهبری به شمار می‌آید و می‌توان آن را بر ساحات دیگر تفکر رهبری غلبه داد. هر چند که مبانی نظری٬ غالبا سرایتی همه جانبه به عرصه‌های مختلف سیاست٬ اقتصاد٬ امنیت و … دارد.»

 


این کتاب در دو موضوع کلی تقسیم‌بندی شده است؛ در قسمت «گذاری بر اندیشه امام خامنه‌ای» ابتدا به تفکرات بنیادی ایشان و همراهی وی در مکتب امام خمینی اشاره شده و سپس نظرات مقام معظم رهبری را در موضوعات کلان فرهنگی بسط و شرح داده است. از جمله این موضوعات می‌توان به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، مدیریت فرهنگی، تمدن نوین اسلامی، سبک زندگی راهبردهای فرهنگ، جایگاه هنر، نظرات پیرامون علم، بوروکراسی، اینترنت و فضای مجازی، ادبیات و کتاب‌خوانی، نگاه اسلام به مسجد، اشاره کرد.

این کتاب توسط مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی، با قیمت ۳۸۰۰ تومان به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه آن با شماره تلفن  ۴-۰۲۱۸۸۹۲۴۴۱۱ تماس حاصل نمایند و یا به آدرس میدان فردوسی، خیابان شهید سپهبد قرنی، خیابان برادران شهید شاداب غربی، کوچه شهریور، بن‌بست دوم غربی، پلاک ۲، مراجعه کنند.

کتاب دوم هم کادرسازی برای انقلاب با محوریت اندیشه‌های امام و رهبری است.

از اهداف انقلاب کادرسازی و نیروسازی برای جهان است به نحوی‌که این نیروها بتوانند در گستره‌ی بشریت برای ظهور زمینه‌سازی کنند. اما به راستی کادرسازی و پرورش نیرو و مدیر در جامعه و نظام ما چقدر است؟

در این کتاب می خوانیم که کار تشکیلاتی در دیدگاه حضرت امام (ره) خوانش متفاوتی دارد. ایشان به تشکیلات فراگیر قائل هستند، نه کار تشکیلاتی محدود. بر همین اساس بعد از این‌که تمام نهادهای انقلابی تأسیس می‌گردند ایشان بحث بسیح مستضعفین را به عنوان یک تشکل فراگیر برای همه‌ی جوانان کشور مطرح می‌کنند. به تعبیر ایشان، مملکتی که بیست میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون تفنگدار داشته باشد. امام (ره) این نگاه تشکیلاتی را از متن دین استخراج می‌کنند؛ چرا که براساس نگاه دینی، جامعه باید رشد و حرکت داشته باشد و در مسیر تکامل حرکت کند و همه باید در این حرکت رو به تکامل شریک باشند.

نویسنده این کتاب دکتر محمدصادق کوشکی و انتشارات آن انتشارات قدس رضوی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *