مرداد ۱۲۷۹ شمسی اولین خودرو وارد ایران شد و اکنون که قریب به ۱۱۴ سال از ورود خودرو به ایران گذشته است و سرزمین ایران انواع و اقسام خودروهای متفاوت را از تولید داخل گرفته تا خودروهای بسیار مدرن و پیشرفته وارداتی را یکی از معضلات اصلی و اساسی اکثر قریب به اتفاق شهرهای متوسط و بزرگ کشور را مشکل ترافیک می توان دانست مشکلی که همه ساله هزینه ها و انرژی های زیادی جهت حل آن صرف می شود ولیکن ره به جایی برده نمی شود.
زیرساخت ، امکانات و دانش لازم از ارکان اصلی بوجود آمدن این مشکل در کشور هست لیکن به اذعان و اعتراف و بیان قاطع بسیاری از متخصصان و کارشناسان حوزه ترافیک یکی از اساسی ترین دلایل مشکل ترافیک در کشور ما فرهنگ ترافیک و فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه خصوصی و عمومی است.
ممکن است آخرین مدل خودرو و گرانقیمت ترین آنها در کشور ما پیدا شود ولی مثلا همین قزوین را تصور نمایید آیا ساعتی را در روز سراغ دارید که برای مثال در خیابان پادگان ایستگاه اتوبوس در تصرف پارک یک خودرو شخصی نباشد و یا از ساعت ۱۰ شب به بعد خیابان یکطرفه شهرداری کاملا دوطرفه نشود، کمی تامل و نگریستن به عبور عابران پیاده در تقاطع های سطح شهر خیلی خیلی تاسف بار خواهد بود ، تا حالا شده است بیش از تعداد انگشتان دست خود افراد را در حال عبور از پل عابر پیاده ببینید؟ آیا خودرو در کشوری مثل کره جنوبی زودتر از کشور ما ظهور پیدا کرده است؟ آیا خودروی مجهزتر و یا خط عابر و چراغ راهنمایی مجهزتری در آن کشور هست که ما نداریم؟
در همین خیابان خیام با آن عرض و مقطع مشخص کارشناسان متخصص اعلام کرده اند با رعایت فرهنگ ترافیک براحتی می توان سطح سرویس آنرا افزایش داد؟ باید باور کرد که فرهنگ ترافیک در کشور ما در سطح خوبی نیست و اتفاقا مقصر عدم فرهنگ سازی متولیان حاکمیتی هستند اگر دولتها در طول این ۱۱۴ سال و چه بسا قبل از همه گیر شدن این وسلیه ضروری و مهم زندگی ایرانیان به فکر فرهنگ استفاده از آن بودند الان اولین عامل مرگ و میر ایرانیان در کشور حوادث و سوانح رانندگی نبود ، ضعف زیرساخت ، ایمن نبودن راهها و بعضا خودروها و … بی تاثیر نیست لیکن عامل انسانی و عدم رعایت فرهنگ صحیح ترافیک بدون شک مهمترین دلیل این آمار مرگ و میر وحشتناک است و به جرات می توان گفت کسانی که در توسعه این فرهنگ سازی اهتمام نورزیده اند مقصرند ، این مقدمه نسبتا طولانی بیان گردید بواسطه سخنان ریاست محترم جمهور در ضرورت افزایش پهنای باند اینترنت و استفاده از شبکه های ماهواره ای !
وقتی مقوله چنین پیش پا افتاده چون ترافیک بواسطه عدم فرهنگ سازی صحیح این همه مشکلات و تلفات در پی داشته است چگونه می توان قبول کرد استفاده از پهنای باند بالای اینترنت و یا سهل الوصول بودن دریافت شبکه های ماهواره ای بدون فرهنگ سازی تاثیر ندارد؟!
نگارنده به هیچ عنوان مخالف افزایش پهنای باند استفاده از اینترت در سطح عامه جامعه و یا حتی استفاده از شبکه های متفاوت ماهواره ای نیست لیکن سوال جدی این است که برنامه دولت تدبیر!! و امید برای فرهنگ سازی استفاده از اینترنت پرسرعت چیست؟ اینکه ما باید فیلترنیگ شبکه های اجتماعی را حذف کنیم براساس کدام برنامه ریزی فرهنگی و تدبیر فرهنگ سازانه قرار است اتفاق بیافتد؟ اگر نداشتن فرهنگ ترافیک باعث چنین تلفات گسترده ای شده است نداشتن فرهنگ استفاده از اینترنت باند پهن چه فاجعه ای را رقم می زند؟ آیا واقعا مسئولین دولت تدبیر!! وامید به اهمیت و ضرورت فرهنگ سازی اعتقاد ندارند و یا خدای ناخواسته در این مقطع زمانی بستر اینترنت پرسرعت مقدمه ای برای رسیدن به اهداف خاصی است که حتی اگر همچون فرهنگ نداشته ترافیک در کشور باعث تلفات شود اشکالی نخواهد داشت؟
ای کاش ریاست محترم جمهور قبل از بیان ضرورت بهره گیری از اینترنت پرسرعت برنامه ها و شیوه های فرهنگ سازی استفاده از این تکنولوژی را بیان می فرمودند ای کاش …

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *