ساعت های زیادی است جمع قابل توجهی از دلسوزان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در استان قزوین دور هم جمع شده اند تا با جمع سلایق مختلف در حوزه سیاسی یک وفاق حداکثری بین فعالان سیاسی وفادار به انقلاب در استان شکل دهند.

فارغ از مدل و شیوه اجرایی این دوستان و اینکه چقدر به آسیب شناسی اتفاقات گذشته توجه کرده اندو بدون در نظر گرفتن نتیجه این تلاشها که به شخصه خیلی به آن امیدوار نیستم اما نکته بسیار مهم و قابل تأملی که دوستان علاقمند به انقلاب باید به آن توجه ویژه داشته باشند نگاه استراتژیک در مقابل رویکرد مصلحت گرایانه است.

فعالان سیاسی اصولگرای قزوین با سرعت زیادی از قاعده مندی به سمت مصلحت گرایی حرکت می کنند و سیاست گذاری هایشان به شدت اقتضایی و کوتاه مدت است ، دچار روزمرگی شده اند و به هر مساله ای رنگ و لعاب مقابله با تمامیت خواهی های امثال شیخ قدرت و یا ناکارآمدی مدیران بعضا فاسد اصلاح طلب را می دهندغافل از انکه شورای سیاستگذاری باید به ریل گذاری و نگاه بلندمدت توجه کند .

آنچه از شواهد و قرائن پیداست این است که اکثریت اعضای شورای سیاستگذاری در حال ساخت دیوار بلندی از مصلحت در برابر قطار پرشتاب انقلاب در مقطع گام دوم در استان قزوین هستند این نگاه باعث می شود هزینه های انتخاب و اعتماد بدنه اجتماعی در بلند مدت برای جریان انقلابی در استان بسیار پرهزینه شود.

عدم رویکرد اقناعی و غلبه نگاه مصلحت گرایانه باعث ریزش بدنه اجتماعی و کاهش اعتماد عمومی در لایه های جامعه حتی در میان مدت خواهد شد شورای سیاستگذاری اصولگرایان در قزوین باید قبل از هر چیز خود را پاسخگوی سوالات متعدد اقشار مختلف بویژه جوانان قرار داده و با اقناع حداکثری آنان مرجعیت سیاسی خود را تقویت و تثبیت نماید

شورای سیاستگذاری اصولگرایان در قزوین باید با انتشار مانیفست اصولگرایی مبتنی بر بیانیه گام دوم ضمن پرهیز از کلی گویی و پرداختن به کلیشه های تکراری مشخص کند:

  • معیارهای رفتار سیاسی اصولگرایان در قزوین چیست؟
  • آیا هر کسی می تواند خود را اصولگرا معرفی کند حتی اگر سابقه مشاور بالاترین مقام اجرایی استان در دولتی که خود را رقیب اصولگرایان معرفی می کند باشد؟
  • آیا اگر کسی عملکرد مطلوب و قابل دفاعی و منطبق با اصول حاکم بر شورای اصولگرایان داشت ولی به هر دلیل به این شورا مراجعه نکرده بود از دایره اصولگرایی خارج است یا شورا باید به هر شیوه ای وی را به جمع خود دعوت کند؟
  • آیا بررسی شده است پیگیری یا پیشنهاد طرح ها و لوایح مربوط به استان قزوین در ۱۰ سال گذشته از سوی کسانیکه سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی را داشته اند به چه میزان بوده است؟
  • آیا امکان نقد عملکرد شورای سیاستگذاری اصولگرایان وجود دارد یا به بهانه وحدت شکنی هر سوالی محکوم به تکفیر است؟
  • آیا مشخص است وحدت در اصولگرایان حول چه چیزی است؟ اشخاص یا اصول ؟ و اگر اصول ،مصادیق این اصول چیست؟
  • آیا نمی شود بزرگان و پیشکسوتان و بازنشستگان که گنجینه ارزشمند تجربه و کارایی هستند بجای اینکه خود به میدان بیایند جوانان اندیشمند ، اقتصاددان و ارزشی را معرفی کرده و چون مشاوری همراه همواره در کنارشان بوده هم برایشان مسجد به مسجد ، روستا به روستا تبلیغ کنند و هم در تصمیم گیری ها راهنمایشان باشند همانگونه که دوره های قبل جریان رقیب اصولگرایان اینگونه عمل کرد و به مصداق فرمایش معصوم که ” خُذ الحق ولو مِن اهل الباطل” میتواند الگویی برای شورای سیاستگذاری باشد.
  • آیا جوانان در این شورا فقط نقش زینت المجلس را دارند یا اثر گذارند ؟ و اگر اثر گذارند تاثیراتشان چه بوده است؟
  • و سوالاتی از این دست …

مطمئنا توجه به اصول راهبردی و عبور از نگاه مصلحت گرایانه هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت باعث موفقیت و انسجام اصولگرایان خواهد شد البته اگر به آن پایبند باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *